0 0
Read Time:4 Minute, 24 Second

Το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού μελετήθηκε για πρώτη φορά το 1978 στη Νορβηγία και εννέα χρόνια μετά το 1987 εμφανίζεται ο όρος bullying σε πολλά επιστημονικά περιοδικά.

Στο φαινόμενο αυτό εμπλέκονται πολλά μέρη:

 

  • Το παιδί που εκφοβίζεται

  • Το παιδί ή ομάδα παιδιών που εκφοβίζει.

  • Οι παρατηρητές ? παρατηρήτριες του φαινομένου.

  • Οι εκπαιδευτικοί.

  • Οι γονείς.

Σύμφωνα με τον Olweus η σχολική βία και ο σχολικός εκφοβισμός παρατηρείται όταν ένα παιδί εκτίθεται κατά επανάληψη και σε διάρκεια χρόνου, σε αρνητικές πράξεις (ένα άτομο προκαλεί εσκεμμένη βλάβη ή συναισθηματική δυσκολία σε άλλο άτομο, μέσω σωματικής επαφής, λεκτικώς ή με άλλους τρόπους), από ένα ή περισσότερα άτομα.

Οι μορφές σχολικού εκφοβισμού περιλαμβάνουν:

  • Άσκηση φυσικής βίας, χτυπήματα, σπρωξίματα.

  • Εσκεμμένο ή συχνό αποκλεισμό μαθητών από κοινωνικές δραστηριότητες, κοινωνική απομόνωση ή αποκλεισμό.

  • Σεξουαλική Παρενόχληση.

  • Χρησιμοποίηση υβριστικών ή περιπαικτικών εκφράσεων, πειράγματα, παρατσούκλια, κοροϊδία.

  • Απειλές και εκβιασμό.

  • Υβριστικές εκφράσεις για τη φυλή, εθνικότητα, θρησκεία, σεξουαλικότητα, αναπηρία.

  • Κλοπές η ζημιές στα προσωπικά αντικείμενα του θύματος.

  • Επιδιωκόμενη απομάκρυνση των φίλων.

  • Ηλεκτρονικό bullying ? cyberbullying μέσω ηλεκτρονικών υπολογιστών, κινητών τηλεφώνων, σε ιστοχώρους όπου εμφανίζεται μεγάλος αριθμός εφήβων.

Αντιμετωπίζω τον εκφοβισμό

Το σχολικό έτος 2012- 2013 το 6ο Γυμνάσιο Βόλου και ειδικότερα τα τμήματα Α1 και Β3 σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας συμμετείχαν στο πρόγραμμα ?Αντιμετωπίζω τον Εκφοβισμό?.

Αρχικά συμπληρώθηκε από τα παιδιά ηλεκτρονικά ένα ερωτηματολόγιο και χωρίστηκαν σε ομάδες.

Προβλήθηκαν video όπου έδιναν το έναυσμα για να μελετηθούν οι διάφορες μορφές εκφοβισμού.

Ακολούθησαν δραστηριότητες που αφορούσαν τους τρόπους και τις μεθόδους γνωστοποίησης του προβλήματος, στη διαχείριση, πρακτικές αντιμετώπισης, στην ενεργοποίηση των παρατηρητών, στην πολιτική του σχολείου και στην ευαισθητοποίηση μαθητών, γονέων, εκπαιδευτικών σε θέματα εκφοβισμού.

Δημιουργήθηκε από τα παιδιά με τη βοήθεια των καθηγητών ένα έντυπο με τίτλο ?Stop bulling?, ένα video όπου καταγράφεται η δουλειά των ομάδων, τα συμπεράσματα καθώς και μια παρουσίαση power point.

Το power point παρουσιάστηκε στην ημερίδα ?Σχολικές Παρεμβάσεις σε Ελλάδα και Αυστραλία για την αντιμετώπιση του Εκφοβισμού και την ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων? που διοργανώθηκε από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας την Τετάρτη 23 Οκτωβρίου 2013 με προσκεκλημένο ομιλητή τον Profesor Philip Slee, Finders University S. Australia.

ΑΠΟΨΕΙΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Ακολουθούν κάποιες από τις απόψεις των μαθητών:

  • Το πρόγραμμα που οργάνωσε το σχολείο μας για τον εκφοβισμό ήταν πολύ χρήσιμο και μας έμαθε στρατηγικές αντιμετώπισής του. Δηλαδή μάθαμε πως να αντιμετωπίσουμε το θύτη και τι μπορούμε να κάνουμε οι μαθητές, οι καθηγητές και οι γονείς, ώστε να περιοριστούν όλες οι μορφές του. Το πρόγραμμα θα ήθελα να διαρκεί περισσότερες ώρες. (Μαθήτρια Β τάξης).

  • Τους τελευταίους δύο μήνες η τάξη μου συμμετέχει σε ένα πρόγραμμα του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας σχετικά με την αντιμετώπιση του εκφοβισμού. Σε κάθε μάθημα αρχικά χωριζόμαστε σε ομάδες και βλέπουμε ένα βίντεο στο οποίο πρωταγωνιστούν μαθητές με θέμα μια από τις τέσσερις μορφές εκφοβισμού. Έπειτα συζητάμε στις ομάδες μας και παρουσιάζουμε τις απόψεις μας στην τάξη. Τέλος γράφουμε στα ειδικά τετράδια που έχουμε προμηθευτεί πώς μπορούν οι μαθητές, οι γονείς και οι καθηγητές να αντιμετωπίσουν την κάθε μορφή εκφοβισμού. (Μαθητής Α τάξης)

  • Από αυτό το πρόγραμμα μάθαμε κυρίως στρατηγικές αντιμετώπισης του εκφοβισμού. Μάθαμε επίσης ότι πρέπει να βοηθάμε όποιον βιώνει τον εκφοβισμό και να μην είμαστε απλοί παρατηρητές. Όμως, το πιο σημαντικό που μάθαμε είναι να μένουμε ψύχραιμοι και να μην φοβόμαστε. (Μαθητής Β τάξη).κ.ά.

ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ ΜΑΘΗΤΩΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Μερικά από τα συναισθήματα των μαθητών:

  • Από το πρόγραμμα έμαθα να δουλεύω ομαδικά, συνεργάστηκα με τους συμμαθητές μου, προωθήθηκε το ομαδικό πνεύμα.

  • Έμαθα να αντιστέκομαι στους θύτες, να μην στεναχωριέμαι και να μην το βάζω κάτω. Ακόμα έμαθα πως δεν πρέπει να γίνομαι θύτης, διότι προκαλώ προβλήματα.

  • Με βοήθησε να καταλάβω πως δεν είμαι μόνη και πως έχω λύσεις. Άλλαξε η συμπεριφορά μου, υποστηρίζω μαθητές που έχουν πρόβλημα, σκέφτηκα πώς θα το αντιμετώπιζα αν ήμουν στη θέση του θύματος. Το πρόγραμμα με βοήθησε στην καθημερινότητά μου και στη ζωή μου.

Οι μαθητές που συμμετείχαν στο πρόγραμμα:

Α1

Β1

Βελετζάκος Χαράλαμπος

Κωστοπούλου Σοφία – Ευθυμία

Βογιατζάκη Αλεξάνδρα

Μακρογιάννης Νικόλαος

Γέργου Αθηνά

Μαλαμάκης Νέστωρας

Γιαούπης Αλέξανδρος

Μανδρούλιας Παναγιώτης

Δελεντζέ Ελένη

Μάντζου Αικατερίνη

Δερβένης Κωνσταντίνος

Μανωλή Μαρία

Δημόπουλος Πέτρος -Παναγιώτης

Μελαχροινού Θεσσαλία – Βασιλική

Διαμαντόπουλος Αργύριος

Μιχαλοπούλου Ζηνοβία

Ζαμπέτογλου Ζωή

Μπαλατσούκα Βαλέρια – Χριστίνα

Ζένκο Κρίστο

Μπουμπούκης Ιωάννης

Καλούτσα Γεωργία

Μπραχίμη Αλτέα

Καλούτσας Ευάγγελος

Μυλωνά Δήμητρα

Καπανιάρη Ιφιγένεια

Νικολαΐδου Σοφία

Καραρρήγα Κερασία

Νονόγλου Ανδρέας

Κίτσας Άγγελος

Πανταζή Ελένη

Κόκκα Ευαγγελία

Παπαδογιάννη Ευανθία

Κουνατίδης Δημήτριος

Παπαδοπούλου Μαρία

Κουτσούκης Ιωάννης

Παπαϊωάννου Ευαγγελία – Μαρία

Κωνσταντίνου Φωτεινή -Μαρία

Παπακώστας Γεώργιος

Κωνσταντίνου Χρήστος

Παρίσση Κωνσταντίνα – Μαρία

Κωστοπούλου Αργυρώ

Πλακιά Φωτεινή

Λαμόβα Ρομέο – Βασίλειος

Πολύζος Μιχαήλ

Οι καθηγητές: ΜπόγλουΔ, Μωραίτου Κ, Παπαργύρη Σ., Πατσαρούχα Β., Φράγγου Σ., Χαμούλια Μ.

Ευχαριστούμε ιδιαιτέρως :

Τον διευθυντή μας κο Σιάππα Κων/νο .

Την υποδιευθύντρια κα Κωνσταντίνου Παρασκευή.

Τον καθ. πληροφορικής κο Καρέτσο Αχιλλέα.

{source}
<iframe width=”420″ height=”315″ src=”https://www.youtube.com/embed/NbBjoT0gLKc?rel=0″ frameborder=”0″ allowfullscreen></iframe>
{/source}


 

Παρατηρητήριο για τη σχολική βία

Στα πλαίσια λειτουργίας του Παρατηρητηρίου για την Πρόληψη της Ενδοσχολικής βίας και Εκφοβισμού ορίστηκε υπεύθυνη στον τομέα αυτό η εκπαιδευτικός κ. Παπαργύρη Σοφία, η οποία αποτελεί το συνδετικό κρίκο της σχολικής μονάδας με το Παρατηρητήριο.

Επιπλέον, συστάθηκε σχολική Ομάδα Δράσεων Πρόληψης (Ο.Δ.Π ) η οποία θα λειτουργήσει από την επόμενη σχολική χρονιά . Η Ο.Δ.Π αποτελείται από τις εκπ/κούς α) Παπαργύρη Σοφία και β) Φράγγου Σοφία οι οποίες θα έχουν την ευθύνη εφαρμογής των δράσεων σε επίπεδο σχολικής μονάδας.

 

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %

Average Rating

5 Star
0%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *