ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΠΙΣΚΕΨΗ  ΤΗΣ Α΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΤΟΥ 6ου ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΒΟΛΟΥ.  ΘΕΡΜΟΠΥΛΕΣ, ΧΑΝΙ ΓΡΑΒΙΑΣ, ΜΕΤΑΛΛΕΥΤΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΦΩΚΙΔΑΣ, ΔΕΛΦΟΙ

Την Παρασκευή 16/10/2015 οι μαθητές της Α΄ Γυμνασίου του  σχολείου μας, πραγματοποίησαν μονοήμερη εκπαιδευτική εκδρομή με προορισμό τις Θερμοπύλες, το Χάνι της Γραβιάς, το Μεταλλευτικό πάρκο Φωκίδας και τους Δελφούς. Η εκδρομή οργανώθηκε από την φιλόλογο κυρία Βασιλική Πατσαρούχα η οποία ήταν και αρχηγός της . Τα παιδιά συνόδευσαν οι καθηγήτριες: κ. Σταθάκη Φωτεινή,  Φιλόλογος , η  κ. Σαμαρά Ευθυμία, Τεχνολόγος και η κ. Δήμητρα Κούκιου Γερμανικής φιλολογίας.

Πρώτη στάση οι Θερμοπύλες.

Οι μαθητές επισκέφθηκαν αρχικά το λόφο του Κολωνού, τον τόπο διεξαγωγής της τελικής μάχης των Θερμοπυλών και με τις απαραίτητες πληροφορίες της ιστορικού κ. Ευαγγελίας Τσεκούρα κατάφεραν να κατανοήσουν το πώς ήταν ο χώρος αυτός στο παρελθόν και κάτω από ποιες συνθήκες έγινε η ιστορική μάχη. Ιδιαίτερη εντύπωση προκάλεσε το επίγραμμα του Σιμωνίδη του Κείου: "Ω ξειν', αγγέλειν Λακεδαιμονίοις, ότι τήδε κείμεθα, τοις κείνων ρήμασι πειθόμενοι" ΘΕΡΜΟΠΥΛΑΙ 480π.Χ. "Ξένε διαβάτη μήνυσε στους Σπαρτιάτες, πως είμαστε 'δω πεσμένοι πιστοί στα δικά τους προστάγματα.". Γράφτηκε προς τιμήν και μνήμην των 300 Σπαρτιατών του Λεωνίδα που θυσιάστηκαν. Ακολούθησε ο ακέφαλος έρωτας με το τσακισμένο φτερό, πρόσφατο μνημείο, που ανεγέρθη για τους 700 Θεσπιείς οπλίτες, που αν και τους επετράπηκε να φύγουν, αποφάσισαν να μην εγκαταλείψουν τους Σπαρτιάτες. Έπειτα είδαν το μνημείο του Λεωνίδα, που αναπαριστά πάνοπλο ανάμεσα στους θεοποιημένους Ευρώτα και Ταΰγετο, τον πρωταγωνιστή της μάχης των Θερμοπυλών που στέκεται εκεί επιβλητικός, διδάσκοντας μέχρι σήμερα αξίες όπως η ανδρεία, η αυτοθυσία και η υπακοή στην πατρίδα.

Επίσης ξεναγήθηκαν στο μουσείο των Θερμοπυλών και  παρακολούθησαν  ταινία εικονικής πραγματικότητας με βασική θεματολογία τα ιστορικά στοιχεία για τη Μάχη των Θερμοπυλών , τον πολεμικό εξοπλισμό των Ελλήνων, τη διάβαση της Ανοπαίας οδού, την έκβαση της μάχης. Σε άλλη αίθουσα   ενεργοποίησαν με την αφή τους τις οθόνες των ειδικών διαδραστικών τραπεζιών και  έλαβαν με τρόπο εύληπτο όλες τις πληροφορίες, σχετικά  με την ιστορία της μάχης αλλά και το γενικό ιστορικό περίγραμμα των Περσικών Πολέμων καθώς τα αίτια των Πολέμων. Επίσης είχαν την ευκαιρία να δουν τη ναυμαχία του Αρτεμισίου, να μάθουν για τα πρωταγωνιστικά πρόσωπα, ποιοι ήταν οι 300, πώς ήταν ο οπλισμός τους, ποιες ήταν οι κινήσεις των δύο στρατών και πώς παρατάχθηκαν την ώρα της μάχης καθώς και πολλά άλλα, με έναν τρόπο βιωματικό και  διασκεδαστικό.

Δεύτερη στάση το Χάνι της Γραβιάς.

Ένας ακόμη χώρος ιστορικής μνήμης. Το αναστηλωμένο πλέον από το 1998 Χάνι της Γραβιάς, όπου εκεί οι Έλληνες επαναστάτες του 1821, με επικεφαλής τον Οδυσσέα Ανδρούτσο, έγραψαν σελίδες ηρωισμού και δόξας, επιτυγχάνοντας την πρώτη ουσιαστική νίκη τους επί των τουρκικών δυνάμεων.  Οι μαθητές πήραν πολύτιμες ιστορικές πληροφορίες από την κ. Αγγελική Ντούλλα, ξεναγήθηκαν στο χώρο και είδαν την προτομή του Οδυσσέα Ανδρούτσου που δεσπόζει σε περίοπτη θέση, στο κέντρο του χωριού Γραβιά.

 

Τρίτη στάση το Μεταλλευτικό πάρκο Φωκίδας.

 

Με την επίσκεψη στο Μεταλλευτικό Πάρκο Φωκίδας - Vagonetto, θεματικό πάρκο που βρίσκεται στο διάσελο Γκιώνας και Παρνασσού μέσα στο χώρο των εγκαταστάσεων της εταιρείας "S&B Βιομηχανικά Ορυκτά Α.Ε.", οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να ζήσουν μια μοναδική βιωματική και μορφωτική εμπειρία.

Εφοδιασμένοι με κράνη ασφαλείας και αδιάβροχα, μεταφέρθηκαν αρχικά με το Vagonetto (το τρενάκι που χρησιμοποιούσαν οι μεταλλωρύχοι πριν από αρκετές δεκαετίες) και στη συνέχεια περπάτησαν, ακολουθώντας τα χνάρια των μεταλλωρύχων μέσα στις υπόγειες στοές με τα κοιτάσματα του βωξίτη. Έπειτα περιηγήθηκαν στη διαδραστική πτέρυγα ψηφιακής τεχνολογίας, που αξιοποιεί τόσο την ψυχαγωγική όσο και την παιδαγωγική διάσταση της ψηφιακής τεχνολογίας αλλά και την υπαίθρια έκθεση μηχανημάτων , δίνοντάς τους έτσι τη δυνατότητα να έλθουν σε επαφή με τον κόσμο του βωξίτη, να γνωρίσουν βήμα-βήμα τη διαδικασία εξόρυξης αυτού και τη μεταλλευτική ιστορία της περιοχής, να κατανοήσουν την άρρηκτη σχέση της Φωκίδας με το βωξίτη.

 

Τελευταίος προορισμός οι Δελφοί.

 

Στους πρόποδες του Παρνασσού, στο υποβλητικό φυσικό τοπίο που σχηματίζεται ανάμεσα σε δύο θεόρατους βράχους, τις Φαιδριάδες, βρίσκεται το πανελλήνιο ιερό των Δελφών και το πιο ξακουστό μαντείο της αρχαίας Ελλάδας. Σύμφωνα με τη μυθολογία, ο Δίας άφησε ελεύθερους δύο αετούς και το σημείο που θα συναντιόνταν θα αποτελούσε το κέντρο του κόσμου. Πράγματι οι δύο αετοί συναντήθηκαν στους Δελφούς και αποτέλεσαν, έκτοτε, τον «ομφαλό της Γης». Δικαιολογημένα άλλωστε, αφού το τοπίο των Δελφών είναι ένα από τα πλέον συγκλονιστικά που υπάρχουν στον κόσμο. Γιατί οι Δελφοί δεν είναι μόνο ένα μουσείο της αρχαίας ελληνικής τέχνης και ιστορίας, δεν είναι μόνο ένα εκπληκτικό τοπίο λουσμένο από φως που ακτινοβολεί. Είναι ένα τοπίο που μιλά στο νου και την ψυχή για τη δύναμη του θεού Απόλλωνα, θεού της αρμονίας, του φωτός και της μαντικής, ένα τοπίο που προκαλεί δέος με την ενέργεια που αισθάνεται κανείς όταν βρίσκεται εκεί. Όλη η ιστορία του ελλαδικού χώρου είναι συγκεντρωμένη στους Δελφούς από τον τρίποδα, την Πυθία που μασούσε φύλλα δάφνης, από τον ιερέα που κατέγραφε τους χρησμούς της μέσω των οποίων αποκαλύπτονταν τα μελλούμενα στους θνητούς, έως τις σοβαρότατες πολιτικές αποφάσεις των αρχαίων Ελλήνων και τις πολιτικές εξελίξεις στον ελλαδικό χώρο.

Με οδηγό τον ξεναγό μας Θεόδωρο Δημητρόπουλο, οι μαθητές ξεναγήθηκαν στο αρχαιολογικό μουσείο Δελφών που αποτελεί αναμφίβολα ένα από τα σημαντικότερα μουσεία της χώρας μας. Έτσι  βίωσαν με τον καλύτερο τρόπο την  ιστορία του περίφημου δελφικού ιερού και του διάσημου μαντείου, και είδαν ‘ιδίοις όμμασι’  την  πλούσια συλλογή γλυπτών και αγαλμάτων  ( το άγαλμα του Ηνίοχου, τη Σφίγγα των Ναξίων, τα τμήματα της ζωφόρου του θησαυρού των Σιφνίων, τα θραύσματα των μετοπών με απεικονίσεις των άθλων του Ηρακλή από το θησαυρό των Αθηναίων, τον Ομφαλό και τα αγάλματα των μυθικών αδερφών Κλέοβις και Βίτων) καθώς και πολλά άλλα εκθέματα αρχαιολογικού και ιστορικού ενδιαφέροντος.

Ακολούθησε επίσκεψη στον αρχαιολογικό χώρο των Δελφών (την Ιερά Οδό, το Θησαυρό των Αθηναίων,  το Ναό του Απόλλωνα, και το Αρχαίο Θέατρο), η οποία πραγματικά εντυπωσίασε τους μαθητές με τα μοναδικά  αρχαιολογικά ευρήματα σε συνδυασμό με το πανέμορφο φυσικό τοπίο.

Στη νεότερη εποχή, ο χώρος των Δελφών συνδέθηκε με την προσπάθεια αναβίωσης της δελφικής ιδέας, από τον ποιητή Άγγελο Σικελιανό και τη σύζυγό του Εύα Πάλμερ, οι οποίοι παρουσίασαν δύο παραστάσεις αρχαίου δράματος, το 1927 και το 1930, θέλοντας να δημιουργήσουν ένα νέο πνευματικό ομφαλό της γης.

Τέλος οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να δουν στην επιστροφή και μια ακόμη  ιστορική πόλη, τη Χαιρώνεια της Βοιωτίας, πατρίδα του ιστορικού Πλούταρχου καθώς και το σημαντικότερο μνημείο της περιοχής: το λιοντάρι της Χαιρώνειας, αναστηλωμένο μαρμάρινο επιτύμβιο μνημείο, σήμα του κοινού τάφου πεσόντων (σύμφωνα με την επικρατέστερη εκδοχή, των Θηβαίων Ιερολοχιτών) στην ομώνυμη μάχη του 338 π.Χ.

 

Με την παραπάνω εκπαιδευτική επίσκεψη το ταξίδι στην ιστορία και στον πολιτισμό της χώρας μας έφτασε στο τέλος του. Οι μαθητές αποκόμισαν πλούσιες εμπειρίες , ενώ παράλληλα εκπληρώθηκαν όλοι οι εκπαιδευτικοί στόχοι που τέθηκαν αρχικά: Επιτόπια έρευνα και παρατήρηση, βιωματική μάθηση, ομαδοσυνεργατική διδασκαλία, προσέγγιση της γνώσης με διαφορετικό τρόπο, έξω από τα στενά όρια της σχολικής τάξης.

Θερμά ευχαριστούμε το Δήμο Λαμιέων και το Δήμο Δελφών για την πολύτιμη βοήθεια τους.