Εκπαιδευτική εκδρομή στη Φωκίδα

Με αρωγή του Δήμου Λαμιέων και του Δήμου Δελφών πραγματοποίησαν την μονοήμερη εκπαιδευτική εκδρομή με προορισμό τις Θερμοπύλες, το Χάνι της Γραβιάς, το Μεταλλευτικό πάρκο Φωκίδας, τους Δελφούς και τη Χαιρώνεια την περασμένη Τετάρτη 18 Οκτωβρίου οι μαθητές της Β΄ τάξης του 6ου Γυμνασίου Βόλου.

 

Οι μαθητές επισκέφθηκαν αρχικά το λόφο του Κολωνού, τον τόπο διεξαγωγής της τελικής μάχης των Θερμοπυλών και με τις απαραίτητες πληροφορίες της ιστορικού Ευαγγελίας Τσεκούρα κατάφεραν να κατανοήσουν το πώς ήταν ο χώρος αυτός στο παρελθόν και κάτω από ποιες συνθήκες έγινε η ιστορική μάχη. Ιδιαίτερη εντύπωση προκάλεσε το επίγραμμα του Σιμωνίδη του Κείου: «Ω ξειν’, αγγέλειν Λακεδαιμονίοις, ότι τήδε κείμεθα, τοις κείνων ρήμασι πειθόμενοι» ΘΕΡΜΟΠΥΛΑΙ 480π.Χ. «Ξένε διαβάτη μήνυσε στους Σπαρτιάτες, πως είμαστε ’δω πεσμένοι πιστοί στα δικά τους προστάγματα». Γράφτηκε προς τιμήν και μνήμην των 300 Σπαρτιατών του Λεωνίδα που θυσιάστηκαν. Ακολούθησε ο ακέφαλος έρωτας με το τσακισμένο φτερό, πρόσφατο μνημείο, που ανεγέρθη για τους 700 Θεσπιείς οπλίτες, που αν και τους επιτράπηκε να φύγουν, αποφάσισαν να μην εγκαταλείψουν τους Σπαρτιάτες.

Έπειτα είδαν το μνημείο του Λεωνίδα, που αναπαριστά πάνοπλο ανάμεσα στους θεοποιημένους Ευρώτα και Ταΰγετο τον πρωταγωνιστή της μάχης των Θερμοπυλών που στέκεται εκεί επιβλητικός, διδάσκοντας μέχρι σήμερα αξίες όπως η ανδρεία, η αυτοθυσία και η υπακοή στην πατρίδα.

Στη συνέχεια ξεναγήθηκαν στο μουσείο των Θερμοπυλών και παρακολούθησαν ταινία εικονικής πραγματικότητας με βασική θεματολογία τα ιστορικά στοιχεία για τη Μάχη των Θερμοπυλών, τον πολεμικό εξοπλισμό των Ελλήνων, τη διάβαση της Ανοπαίας οδού, την έκβαση της μάχης. Σε άλλη αίθουσα ενεργοποίησαν με την αφή τους τις οθόνες των ειδικών διαδραστικών τραπεζιών και έλαβαν με τρόπο εύληπτο όλες τις πληροφορίες, σχετικά με την ιστορία της μάχης αλλά και το γενικό ιστορικό περίγραμμα των Περσικών Πολέμων καθώς τα αίτια των Πολέμων. Ταυτόχρονα είχαν την ευκαιρία να δουν τη ναυμαχία του Αρτεμισίου, να μάθουν για τα πρωταγωνιστικά πρόσωπα, ποιοι ήταν οι 300, πώς ήταν ο οπλισμός τους, ποιες ήταν οι κινήσεις των δύο στρατών και πώς παρατάχθηκαν την ώρα της μάχης καθώς και πολλά άλλα, με έναν τρόπο βιωματικό και διασκεδαστικό.

Ακολούθησε ένας ακόμη χώρος ιστορικής μνήμης: το αναστηλωμένο πλέον από το 1998 Χάνι της Γραβιάς, όπου εκεί οι Έλληνες επαναστάτες του 1821, με επικεφαλής τον Οδυσσέα Ανδρούτσο, έγραψαν σελίδες ηρωισμού και δόξας, επιτυγχάνοντας την πρώτη ουσιαστική νίκη τους επί των τουρκικών δυνάμεων. Οι μαθητές πήραν πολύτιμες ιστορικές πληροφορίες από την Αγγελική Ντούλλα, παρακολούθησαν βίντεο μιας επιστολής του πρωταγωνιστή της μάχης προς το γιό του Λεωνίδα, ξεναγήθηκαν στο χώρο και είδαν την προτομή του Οδυσσέα Ανδρούτσου που δεσπόζει σε περίοπτη θέση, στο κέντρο του χωριού Γραβιά.

 

Βιωματικές δράσεις

Με την επίσκεψη στο Μεταλλευτικό Πάρκο Φωκίδας - Vagonetto, θεματικό πάρκο που βρίσκεται στο διάσελο Γκιώνας και Παρνασσού μέσα στο χώρο των εγκαταστάσεων της εταιρείας "S&B Βιομηχανικά Ορυκτά Α.Ε.", οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να ζήσουν μια μοναδική βιωματική και μορφωτική εμπειρία.

Εφοδιασμένοι με κράνη ασφαλείας, μεταφέρθηκαν αρχικά με το Vagonetto (το τρενάκι που χρησιμοποιούσαν οι μεταλλωρύχοι πριν από αρκετές δεκαετίες) στη στοά «850» και στη συνέχεια περπάτησαν, ακολουθώντας τα χνάρια των μεταλλωρύχων μέσα στις υπόγειες στοές με τα κοιτάσματα του βωξίτη.

Κατόπιν περιηγήθηκαν στη διαδραστική πτέρυγα ψηφιακής τεχνολογίας, τη «γεωλογική αίθουσα», την «αίθουσα αποκατάστασης» και την «μπλε αίθουσα», όπου μέσα από μία πολυδιάστατη βιωματική εμπειρία γνώρισαν την ιστορία των ορυχείων της Γκιώνας και τη διαδρομή του βωξίτη μέχρι την μεταμόρφωσή του σε αλουμίνιο και τις πολλές χρήσεις του στην καθημερινή μας ζωή. Στην «πράσινη» αίθουσα έκαναν μία εικονική γεώτρηση με το ψηφιακό γεωτρύπανο. Ακολούθησε η υπαίθρια έκθεση μηχανημάτων. Έτσι τα παιδιά γνώρισαν βήμα - βήμα τη διαδικασία εξόρυξης του βωξίτη, τη μεταλλευτική ιστορία της περιοχής και κατανόησαν την άρρηκτη σχέση του με τη Φωκίδα.

Στους πρόποδες του Παρνασσού, στο υποβλητικό φυσικό τοπίο που σχηματίζεται ανάμεσα σε δύο θεόρατους βράχους, τις Φαιδριάδες, βρίσκεται το πανελλήνιο ιερό των Δελφών και το πιο ξακουστό μαντείο της αρχαίας Ελλάδας.

Με οδηγό τον ξεναγό Θεόδωρο Δημητρόπουλο, οι μαθητές ξεναγήθηκαν στο αρχαιολογικό μουσείο Δελφών που αποτελεί αναμφίβολα ένα από τα σημαντικότερα μουσεία της χώρας μας. Έτσι βίωσαν με τον καλύτερο τρόπο την ιστορία του περίφημου δελφικού ιερού και του διάσημου μαντείου, και είδαν «ιδίοις όμμασι» την πλούσια συλλογή γλυπτών και αγαλμάτων (το άγαλμα του Ηνίοχου, τη Σφίγγα των Ναξίων, τα τμήματα της ζωφόρου του θησαυρού των Σιφνίων, τα θραύσματα των μετοπών με απεικονίσεις των άθλων του Ηρακλή από το θησαυρό των Αθηναίων, τον Ομφαλό και τα αγάλματα των μυθικών αδερφών Κλέοβις και Βίτων) καθώς και πολλά άλλα εκθέματα αρχαιολογικού και ιστορικού ενδιαφέροντος.

Κατόπιν ακολούθησε επίσκεψη στον αρχαιολογικό χώρο των Δελφών (την Ιερά Οδό, το Θησαυρό των Αθηναίων, το Ναό του Απόλλωνα, και το Αρχαίο Θέατρο), η οποία πραγματικά εντυπωσίασε τους μαθητές με τα μοναδικά ιστορικά αρχαιολογικά ευρήματα σε συνδυασμό με το πανέμορφο φυσικό τοπίο.

Φεύγοντας είδαν την ιερή πηγή των Δελφών, την Κασταλία , το «Γυμνάσιον» και το ναό της Προναίας Αθηνάς.

Στο δρόμο της επιστροφής διέσχισαν την Αράχωβα. Έγινε αναφορά στην ιστορία, τα έθιμα και τη σημερινή πραγματικότητα της πόλης. Τέλος οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να δουν στην επιστροφή και μια ακόμη ιστορική πόλη, τη Χαιρώνεια της Βοιωτίας, πατρίδα του ιστορικού Πλούταρχου καθώς και το σημαντικότερο μνημείο της περιοχής: το λιοντάρι της Χαιρώνειας, αναστηλωμένο μαρμάρινο επιτύμβιο μνημείο, σήμα του κοινού τάφου πεσόντων (σύμφωνα με την επικρατέστερη εκδοχή, των Θηβαίων Ιερολοχιτών) στην ομώνυμη μάχη του 338 π.Χ.

Με την παραπάνω εκπαιδευτική επίσκεψη το ταξίδι στην ιστορία και στον πολιτισμό της χώρας μας έφτασε στο τέλος του. Οι μαθητές αποκόμισαν πλούσιες εμπειρίες, ενώ παράλληλα εκπληρώθηκαν όλοι οι εκπαιδευτικοί στόχοι που τέθηκαν αρχικά: επιτόπια έρευνα και παρατήρηση, βιωματική μάθηση, ομαδοσυνεργατική διδασκαλία, προσέγγιση της γνώσης με διαφορετικό τρόπο, έξω από τα στενά όρια της σχολικής τάξης.

Συνόδευσαν:

Διευθυντής Δημοσθένης Τριανταφύλλου

Μαθηματικός Καλλιόπη Τάσιου

Φιλόλογος Βασιλική Πατσαρούχα